Rowery elektryczne wykorzystują akumulatory, silniki elektryczne i pewną formę kontroli. Stosowane systemy akumulatorów obejmują uszczelniony kwas ołowiowy lub nikolowo-wodorkowy. Baterie różnią się w zależności od napięcia, całkowitej pojemności ładowania oraz masy. Koszty energii związane z eksploatacją rowerów elektrycznych są niewielkie, ale koszty wymiany baterii mogą być znaczne. Żywotność zestawu baterii różni się w zależności od rodzaju użytkowania.

Rowery elektryczne

Korzyści z zakupu e-bike

Zasięg jest kluczowym zagadnieniem w przypadku e-motocykli i zależy od takich czynników, jak sprawność silnika, pojemność akumulatora, wydajność elektroniki jazdy, aerodynamika, wzniesienia oraz waga roweru i kierowcy. E-rowery opracowane w Szwajcarii pod koniec lat 80. na wyścig pojazdów słonecznych Tour de Sol były dostarczane ze stacjami ładowania słonecznego, ale później zostały one przymocowane do dachów i podłączone tak, aby zasilały sieć elektryczną. Rowery były następnie ładowane z sieci, co jest dzisiaj powszechne. Podczas gdy baterie ebike były w przeszłości wytwarzane głównie przez większe firmy, wiele małych i średnich firm zaczęło stosować innowacyjne nowe metody tworzenia bardziej wytrzymałych baterii. Pamietać należy o właściwej pielęgnacji baterii. Dłuższą żywotność baterii zyskamy dzięki prawidłowo wykonanemu serwisowi. Dobrze przed oddanie e-bike do serwisu zapytać o zakres świadczonych usług oraz ich ceny.

Manetka elektryczna czy zwykła?

Istnieją dwa różne typy sterowników, które pasują do silnika szczotkowego lub bez szczotkowego. Przed wyborem dobrze jest się rozeznać, aby wybrać odpowiedni sterownik do własnych potrzeb. Niektóre serwisy jak serwis rowerowy JR CONCEPT Mokotów oferują mozliwość wypożyczenia roweru elektrycznego i sprawdzenie jego parametrów w praktyce. Obecnie silniki bez szczotkowe stają się coraz bardziej powszechne, a to ponieważ koszty sterowników stale spadają. Rowery elektryczne wymagają wysokiego momentu początkowego, dlatego modele wykorzystujące silniki bez szczotkowe zazwyczaj mają komutację czujnika Halla do pomiaru prędkości i kąta. Sterownik elektroniczny zapewnia pomoc w zależności od sygnałów wejściowych czujnika, prędkości pojazdu i wymaganej siły.

Walory sterowników

Sterowniki zazwyczaj umożliwiają wprowadzanie danych za pomocą potencjometru lub dźwigni obrotowej z efektem Halla Motocykle z funkcją asystenta pedału mają zazwyczaj tarczę na wale korbowym z pierścieniem magnesów sprzężonym z czujnikiem Halla, który wytwarza szereg impulsów, których częstotliwość jest proporcjonalna do prędkości pedałowania. Sterownik wykorzystuje modulację szerokości impulsu do regulacji mocy silnika. Czasami zapewnia się wsparcie dla hamowania regeneracyjnego, ale rzadkie hamowanie, a niska masa rowerów ogranicza odzyskaną energię. Implementacja została opisana w nocie aplikacyjnej dla silnika bez szczotkowego.

Motocykle ze sklepu JR CONCEPT Mokotów

Motocykle vs e-bike

Akcesoria do rowerów typu e-bike cieszą się w dzisiejszych czasach ogromną popularnością. Nie wszystkie rowery elektryczne mają formę konwencjonalnych rowerów pchanych z wbudowanym silnikiem. Niektóre z nich mają wyglądać jak motocykle o niskiej pojemności, ale o mniejszych rozmiarach, składające się raczej z silnika elektrycznego niż silnika benzynowego. Przekształcenie nieelektrycznego roweru w elektryczny odpowiednik może być skomplikowane, ale na rynku dostępnych jest obecnie wiele rozwiązań.