Skip to main content

Czym jest pozycjonowanie stron?

Dodaj komentarz

SEO (Search Engine Optimization) polega na przygotowaniu strony pod algorytm wyszukiwania w celu umieszczenia jej na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. W Polsce większość przedsiębiorstw skupia się na Google dlatego, że to najpopularniejsza wyszukiwarka w tym państwie oraz na świecie. Przygotowanie strony pod SEO polega na pozbawieniu błędów w jej budowie i nasyceniu jej słowami kluczowymi. Ponadto strona powinna posiadać ciekawą, unikatową treść. Dodatkowo szansę witryny na wyższą pozycję w wyświetlaniu zwiększają inne strony, które do niej linkują. Poznaj tajniki działań SEO i dowiedz się, jak zwiększyć ruch na Twojej witrynie! 

Plusy korzystania z SEO

Korzystanie z pozycjonowania stron wymaga dużo czasu i zaangażowania. W przeciwieństwie do reklamy korzyści nie pojawiają się od razu. Dodatkowo algorytm wyszukiwania często się zmienia. Dlatego działania SEO muszą być nieprzerwane i ciągle monitorowane. Jednak cierpliwość popłaca. Jakie są zalety pozycjonowania witryn?

Zwiększenie widoczności strony

"Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania zwiększa widoczność strony. Dobrze przeprowadzone działania pozwalają na wyświetlanie się witryny po wpisaniu słów kluczowych. Szczególnie wartościowe są frazy z długim ogonem. Szerokie pozycjonowanie pozwala na trafienie do użytkowników szukających konkretnych produktów i usług. Mała konkurencyjność przy frazach long tail zwiększa ruch na stronie oraz konwersję. Dodatkową zaletą wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest ekspozycja na markę. Nawet, jeśli internauta nie kliknie w link to zauważy stronę" - mówi Specjalista SEO Dawid Wieczorek z Agencji interaktywnej Starterfirm, który na co dzień zajmuje się ogólną strategią pozycjonowania stron internetowych swoich klientów, analizą i doborem słów kluczowych oraz link buildingiem. 

Zwiększenie ruchu w witrynie 

Największą zaletą pozycjonowania jest pobudzenie ruchu na stronie internetowej. Nie ma ograniczonej liczby fraz, jakie można wykorzystać przy pozycjonowaniu. Wszystko zależy od kreatywności oraz wielkości witryny. Duża ilość słów kluczowych pozwala na trafianie do nieograniczonej ilości użytkowników. Dzięki ruchowi na stronie internetowej łatwo zauważyć, jak poruszają się po niej internauci. Pozwala to nie tylko na zwiększenie ilości konwersji ale też wyłapanie potencjalnych błędów. Co bezpośrednio przełoży się na sprzedaż. 

Dotarcie do większej ilości klientów 

Większość polskich internautów korzysta z adblock'ów. Pozycjonowanie strony internetowej nie jest reklamą. Dzięki temu narzędzia, które blokują reklamy nie mają wpływu na wyświetlanie się strony. Pozwala to na dotarcie do konsumentów, do których nie trafiają inne komunikaty marki. Dodatkowo komunikat dociera do internautów, który wiedzą co chcą znaleźć.

Dobranie odpowiednich fraz wyszukiwania może być problematyczne. Istnieje wiele narzędzi, które ułatwiają znajdowanie słów kluczowych z jakich korzystają klienci. Do najpopularniejszych należą: Planer słów kluczowych Google, Google Trends i Senuto. Ciekawym rozwiązaniem jest też Answer The Public, która na podstawie kluczowego słowa generuje potencjalne zapytania. 

Przy dobieraniu słów kluczowych równie przydatna jest wiedza na temat samych konsumentów. Dobrze jest prześledzić kim są dotychczasowi odbiorcy oraz w jaki sposób trafili na stronę. Wiedza ta przydatna jest, nie tylko w pozycjonowaniu ale też w przygotowywaniu oferty dla konsumentów. To odbiorcy decydują o tym, co jest dla nich najważniejsze. Pokazują, na czym ma się skupić przedsiębiorstwo by zmaksymalizować zyski. 

Zyski i rozwój  

Dotarcie do większej ilości klientów przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Dzięki temu firma posiada więcej informacji oraz środków by rozszerzać swoją ofertę. Pośrednio śledząc trendy i zapytania klienci pokazują jakich produktów szukają. Pozwala to na unikanie błędów przy wprowadzaniu nowości, które mogą okazywać się nie rentowe. 

Zaufanie do marki  

Dobre pozycjonowanie stron internetowych pozwala konsumentom na opatrzenie się z wizerunkiem marki. Ekspozycja na markę to nie tylko obecność w kanałach społecznościowych oraz reklama. Konsument, który już wcześniej widział stronę w wynikach wyszukiwania dużo chętniej ją odwiedzi. Podświadomie będzie czuł większe zaufanie do rzeczy, którą już zna.

To samo dotyczy klienta firmy. Jeśli internauta już raz dokonał zakupu na stronie internetowej istnieje duże prawdopodobieństwo, że ponownie będzie chciał skorzystać z oferty. Nawet w przypadku wyższej ceny produktu. Tutaj ważny jest też pozytywny odbiór przedsiębiorstwa. Z kolei zadowoleni klienci chętniej polecą sprawdzoną markę znajomym. Z kolei polecenie produktu przez zaufanego członka rodziny jest najlepszą formą promocji przedsiębiorstwa. 

Zwiększenie konkurencyjności marki  

Zwiększenie zaufania i wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania bezpośrednio wpływa na przewagę konkurencyjną marki. Po pewnym czasie użytkownicy przestaną szukać innych rozwiązań. Jeśli marka spełniła ich oczekiwania i w dodatku wciąż się rozwija, to internauci nie będą tracić czasu na szukanie innych ofert. Zaczną utożsamiać produkt z określoną firmą i staną się jej lojalnymi klientami. 

Analiza konkurencji pod kątem SEO pozwala na przewidzenie jej działań. Dzięki temu planowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa pozwala na wyprzedzenie posunięć konkurencji. Takie działania wzmacniają pozycję marki na rynku. Należy jednak pamiętać, że analiza działa w obie strony. Konkurencyjne przedsiębiorstwa również będą próbowały wpłynąć na odbiorców oraz przewidywać działania rynkowe marki. 

Marka jako ekspert

SEO lubi wartościowy content. Prowadzenie bloga firmowego pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Dodatkowym autem jest otwartość marki na dzielenie się wiedzą. Jeśli konsumenci zauważą przydatne dla nich materiały, chętniej będą wracać na stronę przedsiębiorstwa. Pozwoli to klientom jeszcze bardziej przywiązać się do marki i zwiększyć do niej zaufanie.

Dodatkowo, jeśli odbiorca zdecyduje się na udostępnienie treści marka zyska link oraz poszerzy grono potencjalnych odbiorców.  Obecnie marki korzystają z blogów firmowych, kanałów społecznościowych i wideo. Tylko i wyłącznie od przedsiębiorstwa zależy w jakiej formie zdecydują się dzielić wiedzą. 

Linkowanie i UGG 

Linkowanie wpływa na pozycję strony w witrynie, a ciekawy content zwiększa szansę na dzielenie się nim przez użytkowników. UGG (User Generated Content) to działalność użytkowników powiązana z marką. Należą do niej komentarze, recenzje, opinie ale też fanarty czy memy. Działania użytkowników wpływają na rozpoznawalność marki i jej zaufanie. Pozwalają też na pozyskanie wartościowych, naturalnych linków. Ważne by interakcje były pozytywne.

Dodatkowo interakcje użytkowników działają na zasadzie dowodu społecznego. Jeśli grupa osób jest zadowolona z współpracy z firmą, klienci sami będą chcieli skorzystać z jej usług. 

Lojalni klienci i długotrwały efekt 

Działania SEO to praca długofalowa. Tak samo jest z efektami jej działań. Dostosowywanie strony pod SEO pozwoli na jej długofalowe utrzymywanie się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. To prowadzi na stałą ekspozycję na markę i jej rozpoznawalność. Te czynniki z kolei wpływają na ruch w witrynie oraz konwersje. A te działania doprowadzą do  zwiększenia liczby lojalnych klientów. 

Dodatkowo działania SEO przekładają się na wyższe ROI (return on investment) jest to wskaźnik, który mierzy zyski netto podzielone przez zainwestowane środki. Samo pozycjonowanie charakteryzuje się wysoką skutecznością. W przypadku optymalizacji witryny dodatkowym atutem jest też to, że inne działania marketingowe również przynoszą lepsze efekty. 

Konsumenci częściej wykonują mikrokonwersje. To działania, które nie są zyskowne ale wpływają na zysk. Może to być dodanie produktu do koszyka lub założenie konta na stronie. Te czynności pozwolą na zachęcenie potencjalnych konsumentów do zakupu w przyszłości.  

Sprzedaż bezpośrednia i lokalna promocja 

SEO dobrze sprawdza się przy pozycjonowaniu lokalnym przedsiębiorstw. Większość klientów szuka firm w swoim otoczeniu. Sprawdzają oni ich wiarygodność oraz opinie pozostawione przez innych klientów. Osiągnięcie wysokiej pozycji na niewielkim obszarze za pomocą wykorzystywania w słowach kluczowych nazw miast, czy regionów jest bardzo proste. Pozwala to na wysoką pozycję niewielkich firm. Nawet jeśli nie posiadają one dużego budżetu reklamowego. Wystarczy zoptymalizować wizytówkę Google i stronę. Dzięki temu klienci lokali trafią do firmy mimo że np. jej fizyczna lokalizacja nie rzuca się w oczy. Jest to rozwiązanie szczególnie przydatne w gastronomii czy firmach nie posiadających sklepów online.

Nieoczywiste korzyści związane z SEO

Ciągła kontrola strony

Ponieważ SEO wymaga ciągłej optymalizacji przedsiębiorstwo, cały czas dba o witrynę. Pozwala to na jej szybką modyfikację i unikanie błędów. Dzięki temu firma wygląda profesjonalnie i nie odrzuca potencjalnych konsumentów. Kontrola pokaże też jak zmieniają się trendy oraz sposób wyszukiwania użytkowników np. w ostatnim czasie rośnie popularność korzystania z Asystenta Google. Marki muszą oprócz słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki wsiąść pod uwagę też wyszukiwanie głosowe. 

Poznanie użytkowników i własne badania

Aby kontrolować efektywność działań SEO przedsiębiorstwo korzysta z wielu narzędzi. Do najpopularniejszych należą Google Search Console oraz Google Analytics. Monitorowanie ruchu na stronie i zachowań użytkowników dostarcza o nich informacji. Dzięki temu firma dobrze wie, kim są jej klienci i jakie są ich zainteresowania. Może dopasowywać produkty oraz usługi do ich potrzeb. 

Udane procesy rekrutacyjne  

Firmy o silnej pozycji na rynku nie mają problemów ze znajdowaniem pracowników. Nawet niewielkie przedsiębiorstwa o których krąży dobra opinia przyciągają utalentowanych kandydatów. Dodatkowym atutem jest nie tylko liczba chętnych osób. Duża konkurencja pozwala na wybranie najlepszych kandydatów oraz wymaganie od nich specjalistycznej wiedzy i umiejętności. 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.